Thursday, July 21, 2011 | By: Art For ALL......

Ambition vs Abortion

video
Jap...jap...jap..jap...jangan skrol lu...tengok video ni dulu....
          Sebelum tu...salam blogger kepada semua......daripada video tu ap yang korang dapat muhasabahkan?
 Bagi ana sendiri...banyak yang dapat dimuhasabahkan...kat dunia sekarang especially kat malaysia...bnyak berlakunya kes pembuangan bayi....dah pandai buat...bayi yang dikandungkan menjadi mangsa..memang tidak ada perikemanusiaan langsung!!!..luahan hati yang meronta-ronta terhadap si ibu yang tidak bertanggungjawab ini...video ini memberi pengajaran kepada sape2 yang melakukan perkara terkutuk ini...bahawa anak yang dikandungkan meronta-ronta inginkan kehidupan seperti orang biasa..bukan dibunuh untuk menyenangan diri sendiri...bayi yang belum sempat bernafas di tempatkan di tepi tong sampah...di sungai...xada rasa simpati langsung terhadap bayi yang ingin merasakan kehidupan didunia...insaflah wahai ibu2 yang melakukan perkara terkutuk ini....fikirlah sebelum buat keputusan untuk menghancurkan nyawa seorang bayi...sesungguhnya Allah SWT tahu apa setiap perkara yang dilakukan oleh hambanya....


Mak (FAZIDAH BT KAMIS)...ana bersyukur kerana ana tidak seperti bayi yang di dalam video itu...I love you sooooooooo much.....

Wednesday, April 20, 2011 | By: Art For ALL......

PERSAHABATAN......


Untuk kali ni aku belum bercadang untuk mula menceritakan mana-mana insan bergelar kawan lagi..tapi aku akan mula nanti.Nanti!Jangan tekan Alt+F4 lagi..Baca ni:

Dalam dunia ini kita tidak punya sesiapa…..
Kecuali diri sendiri tetapi dalam kita bersendirian, kita beruntung kerana mempunyai seorang sahabat yang memahami kita.
Sebagaimana kita mengharapakan keiklasan dan kejujuran
Seorang sahabat, begitulah juga dia.

Tetapi kita sering terlupa akan hal itu. Cuma mengambil kira tentang harapan dan perasaan kita.
Kita rasa dikhianati bila dia tidak menepati janjinya.
Kita tidak memberi dia peluang untuk menerangkan keadaannya.
Bagi kita, itu alasannya untuk menutup kesilapan dan membela diri.
Kita juga pernah membiarkan dia ternanti-nanti kerana kita juga ada janji yang tidak ditepati.

Kita beri beribu alasan memaksa dia terima alasan kita. Waktu itu, terfikirkah kita perasaannya..? Seperti kita, dia juga tahu rasa kecewa.. tetapi kita sering terlupa. Untungnya mempunyai seorang sahabat yang sentiasa memahami. Yang selalu berada di sisi pada waktu kita memerlukannya. Dia mendengar luahan perasaan kita,segala rasa kecewa dan ketakutan.

Harapan dan impian juga kita luahkan. Dia memberi jalan sebagai laluan penyelesaian masalah. Selalunya kita terlalu asyik menceritakan tentang diri kita hingga kadang-kadang kita terlupa sahabat kita juga ada cerita yang ingin dikongsi bersama kita.

Pernahkah kita memberi dia peluang untuk menceritakan tentang rasa bimbangnya, rasa takutnya? Pernahkah kita menenangkan dia sebagaimana dia pernah menyabarkan kita. Ikhlaskah kita mendengar tentang kejayaan dan berita gembiranya? Mampukah kita menjadi sumber kekuatannya sepertimana dia meniup semangat setiap kali kita rasa kecewa dan menyerah kalah? Dapatkah kita yakinkan dia yg kita boleh dipercayai, kita boleh dijadikan tempat untuk bersandar bila terasa lemah, agar tidak rebah? Bolehkah kita menjadi bahu untuk dia bersandar harapan?

Sesekali jadilah sahabat yg mendengar dari yang hanya bercerita…..
Ambillah masa untuk memahami hati dan perasaan sahabat
Kerana dia juga seorang manusia
Dia juga ada rasa takut, ada rasa bimbang, sedih dan kecewa.
Dia juga ada kelemahan dan memerlukan seorang sahabat…..

Sebagai kekuatan…..
Jadilah kita sahabatnya itu.
Kita selalu melihat dia ketawa, tetapi mungkin sebenarnya dia tidak setabah yang kita sangkakan. Di sebalik senyumannya mungkin banyak cerita sedih yang ingin diluahkan…..Di sebalik kesenangannya mungkin tersimpan seribu kekalutan…..Kita tidak tahu.
Tetapi….. jika kita cuba jadi sahabat sepertinya, mungkin kita akan tahu…..

RENUNGILAH…
HARGAILAH SEBUAH PERSAHABATAN KERANA DI SEBALIKNYA TERSIMPUL SEGALA-GALANYA…..
Saturday, March 12, 2011 | By: Art For ALL......

Sang murabbi......



 Assalmualaikum w.b.t......

Pejalanan hidup sang murabbi Ustaz Rahmat yang dilakonkan semula oleh beberapa pelakon yang memberi kesan yang mendalam kepada diri pelakon yang melakonkannya dan saya rasakan dari pendokong Partai Keadilan Sejahtera (PKS) yang memang seronok dan sedih untuk ditontoni dikala kita kepenatan dalam melaksanakan kerja-kerja dakwah dalam memperjuangkan agama Islam....... 

filem ini begitu memberi kesan yang mendalam kepada para penonton kerana dapat memperingati perjuangan Ustaz rahmat dalam menegakkan agama Islam...Begitu pengorbanan beliau amat kita sanjungi dalam menegakkan agama Islam....Walaupun filem ini sudahpun melebihi setahun lamanya ditayangkan.Namun sukar untuk saya gambarkan betapa filem ini penting untuk ditontoni berbanding dengan filem-filem lain..supaya kita dapat thu bagaimana pengorbanan seorang hamba Allah dalam memperjuangkan agama Islam dalam di dunia yang fana ini.......
  Saya ingin rekomenkan di sini,supaya kepada sesiapa yang belum menonoton cerita ini...tontonlah filem ini...kerana ia bnyak memberi impak yang positif kepada kita...Kita selaku muslim hendaklah thu bgaimana kehidupan seorang pendakwah islam...Allahu Akbar!!!!!!
Tuesday, October 26, 2010 | By: Art For ALL......

Rasulullah Menangis di Padang Mahsyar


video


Renungkanlah video ini..
             Ana dah beberapa kali menonton video ini...ana baca setiap isi yang ada dalam video ini. Tanpa disedari menitik air mata ini ke pipi..Betapa sedihnya ana apabila mengetahui betapa besarnya pengorbanan Baginda Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW kepada  umatnya...Baginda begitu sayang kepada umatnya sehinggakan Baginda menangis apabila mendapati umatnya tidak berjaya masuk ke syurga ALLAH SWT...Dititian sirat apabila Baginda melihat umatnya bergayut, Baginda akan menarik tangannya dan membangunkan dia kembali...Lihatlah betapa sayangnya dan kasihnya Baginda terhadap umatnya...jadi kita sebagai umatnya, cintailah Baginda, kerana Baginda amat menyayangi kita semua..InsyaALLAh...

    Sesungguhnya ALLAH telah berfirman  dalam surah al-Taubah, surah 9, ayat 24 yang bermaksud: Katakanlah (wahai Muhammad): “Jika bapa-bapa kamu, dan anak-anak kamu, dan saudara-saudara kamu, dan isteri-isteri (atau suami-suami) kamu, dan kaum keluarga kamu, dan harta benda yang kamu usahakan, dan perniagaan yang kamu bimbang akan merosot, dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, (jika semuanya itu) menjadi perkara-perkara yang kamu cintai lebih daripada Allah dan Rasul-Nya dan (daripada) berjihad untuk agama-Nya, maka tunggulah sehingga Allah mendatangkan keputusan-Nya (azab seksa-Nya); kerana Allah tidak akan memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasiq (derhaka). 


Friday, October 22, 2010 | By: Art For ALL......

Cerita sedih buat renungan semua...

...cerita sedih buat makku yang tersayang..

 ....tanpa sedar, menitik air mata baca surat ni..aku copy and paste from satu website..baca, laa..

....Surat ini berjaya 'menyentuh' banyak hati pembaca...selain mampu mengingatkan jasa ibu kita, ia mampu menaikkan semangat kita utk terus berusaha dalam lapangan masing2,dgn izin Allah s.w.t. InsyaAllah..

      Surat Dari Anak Mak Yang Dah Tak Nakal...

Mak.....
Terlalu bosan rasa duduk membilang hari.....
Dah hampir sepuluh bulan mak pergi,
Rasanya baru semalam mak peluk kiter kan sejuk syahdu masih terasa lagi nih....


Mak tau tak.......

itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kiter dewasa.....

dan itu juga terakhir kali nya.

Emmmm...rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh.....
nak tinggal kan anak2 mak..... nak tinggal kan dunia fana ni......



mak macam dah sedia.....

Seminggu sebelum tu......

mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai.....

Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu....
tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih......
kakak pun rasa hairan.....
mak tak penah buat gitu.....



pastu mak pasang radio kecil di sebelah mak......

tapi mak seolah2 tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran siam .......

kengkadang siaran indonesia ..

mak terus tekun menganyam...
Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untuk mengiringi mak ke kuburan...



Pastu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih2....

pastu mak jemur karpet-karpet. ..

pastu mak ubahkan sofa ke tempat lain..

mak biarkan ruang tu kosong..
rupanya kat situ jenazah mak diletakkan..


paling menarik sekali mak bgtau kat maner sume duit dan barang kemas mak..

ada kat dalam almari.....

ada kat dalam dalam beg.....

ada dalam ASB.....
ada kat dalam Tabung Haji..
mak cakap tak berapa cukup lagi......
ada kat dalam gulung tikar.....



masa tu mak perasan takk..??

kiter gelak sakan bila mak bgtau duit dalam gulung tikar...

kiter kata mak ni memang pesenn lama laaa...

mak cuma gelak jer...
eeemmm...bahagiaa nya saat ituu..



Mak.....

Hari tu hari sabtu 18/08/1999 pukul 3 petang mak tiba2 sakit perut.....

bila malam tu kiter sampai dari KL.....

mak dah dalam kesakitan.
Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk.....
mak tetap takmau pi hospital.... .
dan cuma tinggal giliran kiter sahaja yang belum pujuk..
Mak kata mak takmau duduk dalam hospital.... .
tapi kiter berkeras juga pujukk..
nanti di hospital ada doktor...
ada ubat untuk mak..
kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut jer..



Mak tetap tak bersetuju... ..

mak memang degil..

tak salah, anak mak yang ni pon mengikut perangai mak tu..

Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk....
mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pon sakit
kami adik beradik sepakat hantar juga mak ke hospital.... ..



Mak.....

amponkan kami semua...

kami nak mak sehat...

kami sayang mak...
kami tak mau mak sakit...
kami terpaksa juga hantar mak ke hospital....
ampon kan kami yer mak....



Mak.....

Malam itu abang bawa mak ke hospital

dan itu lah pertama dan terakhir kali mak naik kereta kiter...

Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak,
kiter kata nak beli kereta....
Mak asyik tanya ajer..
cukup ker duitt..
kiter jawab pula...
kalau tak cukup, mak kan banyak duit...
mak gelak ajerr.....



Lepas tu bila kereta kiter sampai....

mak buat kenduri kesyukuran... ....

Dan kiter masih ingat lagi...

bila kiter eksiden terlanggar Ah-Chong naik motor.....
Punya la kiter takut...
kiter warning kakak kiter jangan sesekali bgtau kat mak.....
Bila balik sahaja kampong....
kiter cepat-cepat simpan keta dalam garaj.....
Tapi mak perasan juga bumper depan kemek...
mak tanya kenapa...?
Selamba jerr kiter jawab terlangar pokok bunga.....



Mak....

tujuan kiter menipu tu supaya mak tak risau...

Maafkan kiter kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar...

mak, kiter menipu mak kan ..
ampon kan kiter.....

Mak.....
Jam 4.30 pagi 19/08 /2006
Bila tiba aja kat hospital.....
nurse tengah balut mak dengan kain putih.......
mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di lantai hospital...
Mesti mak nampak abang cium dahi mak.....
Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak....
Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu...
mesti mak nampak semua tu kann...kann. .kannn



Mak tau tak....

Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kiter memandu dalam keadaan separuh sedar...

Adik kat sebelah diam melayan perasann...

Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini...
jalan di depan terasa makin kelam.....
airmata dah tak mampu di tahan....
Masa tu seandainya apa-apa terjadi di jalan itu kiter rela...
Namun alhamdulillah akhirnya kiter sampai juga...
di sebab kan pagi masih awal, jadi jalan tu lenggang..
kosong. ...sekosong hati ini.....
Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasananya.. .....
terasa syahdu dan sayu...dinginnnn. ....



Mak......

Kiter masih ingat lagi....

Kiter baca AlQuran kat tepi mak temankan mak...

Jam 11.00 pagi mak di mandi kan ....
Anak2 mak yang pangku masa mak mandi....
Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak.....
Kiter gosok kaki mak perlahan lahan.....
Mak perasan tak.....?



Makcik yang mandikan mak tu pujuk kiter.....

Dia kata..." dikk...jangan nangis...kalau sayang mak jangan buat gitu...jangan nangis ya.."

Bila makcik tu kata gitu...

lagi laaaa laju airmata ni...
tapi kiter kawal supaya tak menitik atas mak....



Mak.....

Sampai takat ini surat ni kiter tulis.....

kiter nangis ni.....

Ni kat dlm bilik...baru pukul 4.00 pagi....
Takder orang yang bangun lagi.....
kiter dengar nasyid tajuk "anak soleh" kiter sedih...
kiter rindu kat mak....!
Takpa la....
nanti bila kita selesai sembanyang subuh,
kiter baca yassin untuk mak...
mak tunggu ya..!

Mak..
Sebelum muka mak di tutup buat selamanya... .
Semua anak2 mak mengelilingi mak...
menatap wajah mak buat kali terakhir....
Semua orang kata mak seolah2 senyum aja...
Mak rasa tak....
masa tu kiter sentuh dahi mak....
kiter rasa sejukkkk sangat dahi makk.....
Kiter tak mampu nak cium mak...
kiter tak daya....
kiter tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar...
Airmata kiter tak boleh tahan....
Mak mesti ingat kan yang anak mak ni jadi imam solat jenazah untuk mak...
tapi kite suruh tok imam bacakan doa sebab kite sebak.....



Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah....

Akak pula dah terkulai dlm pelukan makcik...

badan akak terasa panas...

makk...
anak mak yang seorang tu demam....



Mak tauu...

cuma akak sorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah perkuburan.. .

Mak.....

Hari2 ku lalui tanpa kewujudan mak lagi...
Begitu terasa kehilangan mak...
boleh kata setiap malam selepas maghrib anak mak ini berendam airmata...
Dan sampai satu tahap....
masa tu malam jumaat selepas maghrib....
Selepas kiter baca yassin ngan kawan-kawan. ....
entah kenapa biler kat bilik kiter keluarkan gambar2 mak pastu apa lagi...
semakin kiter tenung terasa semakin sayu...
tangisan tak dapat dibendung...



Mak tauu...

kiter cuba bertahan...

memujuk diri sendiri tapi tak juga reda...

Kiter rasa nak telefon mak.....
nak cakap dengan mak.....
anak mak yang ni dah tak betul kan ..?
Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kiter telefon kampong....
Kiter cakap dengan kakak..kiter nangis lagi...
Puas la kakak memujuk kiter...
Akak kata..." tak baik laa nangis aje..doa lah untuk mak.."
Dan akhirnya akak juga nangis.....



Mak tau tak..

di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati...

rasa nyilu sangat...

menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni....
Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma....
hanya sedekah al-fatihah kiter berikan.....



Mak....

cukup la sampai sini dulu....

kawan kiter dah ketuk pintu bilik tu....

kejap lagi kami nak pergi solat subuh kat masjid...
selalunya, kiter yang bawak mak naik motor kan ....
kali ni kiter jalan kaki dengan kawan pulak...
esok kiter ingat nak tulis surat kat ayah pula....
Mula2 kiter tak tau nak hantar mana surat nih....
pastu kawan kiter bgtau...
simpan je buat kenangan..
Kiter cuma tau alamat ni aje...
Takper yer mak...k
Kiter kasi orang lain baca...
Kiter stop dulu...
sebab kawan kiter dah lama tunggu tu...
akhir kata untuk mak,
I LOVE YOU SO MUCH
dan jutaan terima kasih kerana membesarkan kiter...
memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah..
sampai masuk univesiti....
sampai kiter boleh rase naik kapal terbang...
boleh rasa duduk kat negara orang...
sampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kiter balas..
Wednesday, October 20, 2010 | By: Art For ALL......

...PermuLaan sEbuah perjaLanan....

"Bacalah (ya Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang telah menciptakan, Ia menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah dan Tuhanmu  yang Maha Pemurah, yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan, yang mengajarkan kepada manusia apa-apa yang tidak diketahuinya. Sekali-kali janganlah (disangkal nikmat ALLAH itu). Sesungguhnya manusia amat derhaka, kerana dia melihat dirinya sudah cukup apa yang dihajatinya. (Ingatlah) sesungguhnya kepada Tuhamulah tempat kembali ( untuk menerima pembalasan)....."
-Surah Al-Alaq : 1-8.